Projektowanie opakowań

We współczesnym, obrazkowym świecie, kiedy kreacja wizualna oddziałuje na nas ze zdwojoną siłą, potrzeba szczególnie silnych czynników, przy przykuć uwagę klientów i zachęcić ich do nabycia danego produktu. To zadanie dla każdej agencji reklamowej, której częścią działalności jest projektowanie opakowań. Ze względu na rozliczne funkcje spełniane przez opakowania: ochronną, logistyczną, informacyjną, marketingową, ekologiczną i wreszcie użytkową, za każdym razem potrzebny jest przemyślany projekt - od pomysłu do realizacji.

Projektowanie opakowań

Tekst został poświęcony różnym funkcjom, jakie spełniają opakowania. Przyjrzyjmy się im i bądźmy świadomymi odbiorcami przekazów, kierowanych do nas przez projektantów.

Opakowania projektowanie - spis treści:

Projektowanie opakowań ekologicznych

Funkcja ekologiczna - opakowania ekologiczne. Ekologia staje się bardzo ważna, często może aż za bardzo, kosztem innych dziedzin, niemniej również projektowanie opakowań musi ją uwzględniać. I tak, jeśli okres trwałości danego produktu zostanie wydłużony, w przeciągu porównywalnego odcinka czasu zmniejszy się ilość zużytych opakowań. Preferowane są także opakowania wielokrotnego użytku lub takie, które po wykorzystaniu ulegną łatwej degradacji bez uszczerbku dla środowiska naturalnego. Jeśli dane opakowanie będzie mogło zostać spalone, otrzymana w ten sposób energia będzie dodatkowym zyskiem.

Projektowanie opakowań informacyjnych

Funkcja informacyjna - opakowania informacyjne. Klient coraz częściej poszukuje na opakowaniach informacji dotyczących składu spożywczego produktów, daty przydatności do spożycia czy informacji o producencie. Wszystkie te dane muszą być umieszczone w sposób przemyślany i estetyczny, by nie zniechęcały do zakupu, ale jednocześnie - by były zgodne z prawdą. Wielu klientów jest przyzwyczajonych do poszukiwania tych informacji w określonych miejscach opakowania produktu, dlatego jednym z najważniejszych zadań, jakie spotka projektowanie opakowań, jest umiejętne ich rozmieszczenie i wkomponowanie w zachęcającą grafikę, zachęcającą do zakupu.

Projektowanie opakowań logistycznych

OpakowanieFunkcja logistyczna - opakowania logistyczne. Zanim towar znajdzie się na półce, musi być dostarczony w wybrane miejsce w takim stanie, by jego przyszły użytkownik nie miał żadnych zarzutów i wątpliwości dotyczących chociażby świeżości produktu czy jego walorów smakowych. Projektowanie opakowań musi uwzględniać wszystkie przedsięwzięcia logistyczne, cały logistyczny łańcuch, tak by pokaźnych rozmiarów opakowanie (kartony, worki, pudła) rzeczywiście zabezpieczało towar na każdym etapie: transportu, rozładowania, oczekiwania na końcową ekspozycję.

Projektowanie opakowań marketingowych

Funkcja marketingowa - opakowania marketingowe. Zadanie tej funkcji jest jedno: sprzedać produkt. Posłużyć się takimi środkami, które przyciągną uwagę klienta, zaciekawią go, a następnie nie pozwolą odłożyć towaru na półkę. Tu dominuje często tendencja znana jako downsizing, czyli celowe zmniejszanie objętości produktu, tak by klient musiał wracać po niego częściej. Na szczęście wiele produktów zdobywa zwolenników także dzięki dużym opakowaniom sprzedawanym po bardzo promocyjnych cenach. Nie zapominajmy także o utrwalaniu marki producenta i budowania pozytywnych skojarzeń. Tu zespół zajmujący się projektowaniem opakowań ma szczególne pole do popisu.

Projektowanie opakowań ochronnych

Funkcja ochronna - opakowania ochronne. Zadaniem każdego opakowania jest przede wszystkim chronić towar - produkt - przed uszkodzeniem mechanicznym, uszkodzeniem związanym z czynnikami zewnętrznymi, takimi jak wilgoć, bardzo wysokie lub ekstremalnie niskie temperatury czy światło słoneczne. Projektowanie opakowań musi uwzględniać każdy z tych czynników i dostosować jego estetyczny wygląd do warunków, w jakich będzie przechowywany.

Projektowanie opakowań użytkowych

Funkcja użytkowa - opakowania użytkowe. Jako klienci nie przepadamy za produktami, które możemy wykorzystać tylko w jednym miejscu. Potrzeba więc zaprojektować opakowania w taki sposób, by towar mógł zostać wykorzystany niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy. Dodatkowo, jeśli przy pierwszym otwieraniu opakowanie zostanie naruszone, uniemożliwiając powtórne zamknięcie, raczej nie zachęci nas to do ponownego zakupu. Wybierzemy takie towary, których opakowania nie staną się dla nas źródłem nieprzyjemnej niespodzianki w postaci zabrudzonej odzieży czy kuchennego sprzętu.

1pr.waw.pl: komunikacja wewnętrzna | projektowanie opakowań | metody nauczania języka angielskiego